Een gezonde move in Merenwijk

Projecten ›› Leiden ›› 2016 ›› Een gezonde move in Merenwijk
Zeven studenten van het Rode Kruis Studentendesk hebben samen met leerlingen uit groep 8 van het Kompas een Move-project opgezet rondom gezonde voeding. Een thema waar de studenten, Resto van Harte, Albert Heijn kopermolen en de school zich allen in konden vinden en hun krachten bundelden.

Vergeten groenten
Tijdens de bedenk & doe sessies zijn de studenten en kinderen samen de wereld van gezonde voeding ingedoken. Aan de hand van een gezonde kennis-quiz leerden de kinderen alles over vergeten groenten. De kinderen bleken al veel te weten. Bijna iedereen had wel eens bataat (zoete aardappel) gegeten, en ook de granaatappel was populair. Tot slot maakten de leerlingen in groepjes een plattegrond van hun wijk met alle gezonde en ongezonde hotspots. De kinderen besloten vervolgens om zelf gezond te gaan koken om de buurt te laten zien dat gezond én lekker koken best samen gaat. Tijdens een bezoek aan de Albert Heijn zochten ze de ingrediënten uit voor hun recepten en leerden zij op een speelse manier de prijzen van producten in te schatten, zodat zij zich ook bewust werden van de verschillende kosten.

Spinazie smoothie
Bij Resto van Harte maakten de studenten en kinderen gezonde snacks met producten uit de winkel van Albert Heijn. De zelfgemaakte smoothies, wraps, falafel, fruitbakjes en havermoutkoekjes (natuurlijk zonder toegevoegde suiker) werden uitgedeeld aan buurtbewoners tijdens een groot wijkevenement. Vooral de groene smoothie was een verrassend succes. Er werd hard geschreeuwd: "Die smoothie moet je echt proberen! Er zit gewoon spinazie in, maar daar proef je helemaal niks van, super lekker!". Na afloop werd aan alle kinderen een persoonlijk kookdiploma uitgereikt.

Studentenjasje
De leerlingen van groep 8 van Het Kompas waren behoorlijk nieuwsgierig naar het studentenleven. Vragen zoals “Kan jij ook zo ‘kak’ praten als andere studenten?” of “Wat is een college nou eigenlijk?” kwamen al eerder langs. Het werd dus hoog tijd voor een 'kijkje in het leven van een student'. De leerlingen van groep 8 bezochten onder meer Minerva, één van de grootste studentenverenigingen van Leiden. De alcohollucht die in het gebouw hing zullen de kinderen niet snel vergeten. Ze waren enthousiast over wat er allemaal te doen is bij een studentenvereniging, maar sommigen stonden toch even verbaasd te kijken toen zij hoorden dat mannen een jasje dragen als zij op de sociëteit aanwezig zijn. Eén leerling was zelfs even in de overtuiging dat hiermee bedoeld werd dat mannen alléén een jasje droegen. Deze hilarische misvatting werd snel uit de wereld geholpen toen duidelijk werd dat de leden gewoon een normale broek dragen.
Studenten: Rode Kruis Studentendesk
Kinderen: PCBS Het Kompas