NSA en de Morgenster geven Holendrecht meer kleur

Projecten ›› Amsterdam ›› 2014 ›› NSA en de Morgenster geven Holendrecht meer kleur
Navigators studentenvereniging Amsterdam (NSA) en de kinderen van EBS De Morgenster zijn aan de slag gegaan om meer speelplezier en kleur aan te brengen in de wijk Holendrecht. Het speeltoestel laat nog heel even op zich wachten, maar de kinderen hebben al graffitikunst met mooie boodschappen opgehangen op het Holendrechtplein.

Wijklessen
Navigators studentenvereniging Amsterdam (NSA) dook samen met de kinderen van EBS De Morgenster Holendrecht in om te onderzoeken wat de kinderen nog missen in deze wijk. De kinderen kwamen met ludieke ideeën als een pizzeria alleen voor kinderen en klimtoestellen die tot in de hemel reiken. De studenten en kinderen brainstormden verder en kwamen gezamenlijk tot twee leuke en haalbare ideeën voor de wijk Holendrecht: een hoog speeltoestel met klimmogelijkheden en een graffitimuur met vrolijke kleuren en ontwerpen.

Voor de graffitimuur hebben de kinderen tijdens de wijklessen diverse ontwerpen gemaakt. Deze ontwerpen zijn opgehangen in het buurthuis van Holendrecht waar buurtbewoners konden stemmen op hun favoriete design.

Resultaat
De realisatie van het hoge speeltoestel heeft nog wat voeten in de aarde. NSA en Stichting Move denken samen met woningcorporaties Stadgenoot en Eigen Haard en het stadsdeel Zuidoost na over hoe dit ontwerp meegenomen kan worden in het ontwikkelen van speelmogelijkheden in Holendrecht. Omdat dit nog even kan duren maar het belangrijk is dat de kinderen snel resultaat zien van hun ideeën zijn ze op vrijdag 6 december alvast met graffitikunst aan de slag gegaan.

Op woensdag 8 januari vond de opening van de kunstwerken plaats. Onder het genot van hapjes en drankjes vertelden de kinderen en studenten alle toeschouwers enthousiast over wat zij de afgelopen maanden met elkaar bereikt hebben. Hierna werden zij met lovende woorden toegesproken door wethouder Muriël Dalgliesh en Jan Willem Kluit van woningcorporatie Stadgenoot. Zij zijn erg blij met hun inzet voor Holendrecht. Onder hard gejoel en getrommel werd hun kunstwerk feestelijk onthuld! Tot eind mei (wanneer het winkelcentrum gerenoveerd wordt) blijft de doeken hangen op het Holendrechtplein, hierna krijgt het een ander mooi plekje in Holendrecht. Lees hier een stukje over de opening op de website van Hub Holendrecht.

Verbindende activiteit
Om de kinderen ook met de leefwereld van de studenten in aanraking te laten komen organiseerden studenten van NSA een Vossenjacht voor de kinderen in het centrum van Amsterdam. Op een speelse en avontuurlijke manier ontdekten de kinderen op welke plekken de studenten zich vaak begeven in het centrum.
Studentenvereniging: Navigators Studentenvereniging Amsterdam
School: Basisschool De Morgenster