Bonaparte en JP Coenschool samen voor Oost

Projecten ›› Amsterdam ›› 2015 ›› Bonaparte en JP Coenschool samen voor Oost
Studenten van debatvereniging ASDV Bonaparte zijn samen met de JP Coenschool aan de slag gegaan om meer kleur en vrolijkheid te brengen in de Indische Buurt. Ze hebben een prachtige mozaïekmuur gemaakt.

Wijklessen
Tijdens de eerste wijkles namen de kinderen in groepjes de studenten mee hun buurt in. Er werden foto’s gemaakt, er werd uitgebreid verteld waar de kinderen spelen en waar de lokale ijscoman in de zomer altijd staat. Ook hielden de kinderen een interview met dé schoenmaker van de Indische Buurt.

"Om samen iets aan de buurt te kunnen verbeteren moeten we immers de buurt kunnen zien zoals zij die zien"Bonaparte en JP Coenschool samen voor Oost, AmsterdamMax Boiten, Studentenvereniging Bonaparte

Tijdens de tweede wijkles maakten de kinderen in groepjes de mooiste collages van de foto’s die in de eerste wijkles waren gemaakt. De fotocollages lieten zien wat de kinderen van hun wijk vonden en wat ze er graag aan zouden willen veranderen en toevoegen. Aan het einde van de wijkles werd er, onder leiding van de debatstudenten, democratisch gestemd op het beste idee voor de wijk: Een mozaïek muurschildering op de muur van het schoolplein! Met meer kleur willen de kinderen meer openheid creëren op het schoolplein zodat iedereen zich daar thuis en welkom voelt. Tijdens de derde wijkles zijn de kinderen aan de slag gegaan met het ontwerp van een mozaïek.

Stukje bij beetje begint de muur al vorm te krijgen. De komende weken werken de kinderen en studenten elke maandag en vrijdag aan het creëren van de muur zodat deze op 25 juni feestelijk kan worden onthuld.

Resultaten
Het harde werken aan de muur heeft geleid tot een prachtig resultaat. De leerlingen, studenten, docenten, ouders en kunstenares hebben de weken voor de onthulling keihard gewerkt om de muur op tijd af te krijgen. Op 25 juni is de muur feestelijk onthuld.

Verbindende activiteit
Op 27 juni nemen de debatstudenten de kinderen een dagje mee naar de Tweede Kamer. Spannend! Uiteraard zal er deze dag ook flink gedebateerd worden.
Studentenvereniging: Bonaparte
School: De JP Coenschool